Schrijfproblemen.
Schrijven is nog steeds het meest gebruikte schriftelijke communicatiemiddel, ondanks de explosieve groei van het gebruik van computers binnen basisscholen. Diverse studies hebben aangetoond dat schrijfproblemen negatieve effecten hebben op de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van het kind.
Schrijven kan gezien worden als een motorische vaardigheid, een communicatiemiddel en een expressiemiddel.
De kwaliteit van het schrijven wordt bepaald aan de hand van:
– de inhoud van de boodschap;
– het spellen en stellen;
– de leesbaarheid van de letters, woorden en zinnen;
– de schrijfbeweging;
– de snelheid en de volhoudtijd.¹
Op scholen wordt meestal gestart met het leren schrijven van losse letters, die wel al passen in het verbonden schrift, maar pas later aan elkaar worden geschreven. Soms bestaat het schrijfonderwijs in de eerste maanden van groep 3 uit voorbereidende schrijfoefeningen en worden nog geen letters geoefend.
Ruim 30% van de kinderen in het basisonderwijs in Nederland heeft problemen met het (leren) schrijven. ¹
Deze problemen betreffen:
– onleesbaar schrift;
– schrijftempo te laag;
– de schrijfbeweging niet op de juiste manier is;
– er pijn en vermoeidheid ontstaat bij het schrijven.
De toename in schrijfsnelheid is het grootst in groep3 Indeze fase neemt ook het aantal correct geschreven letters toe, evenals de kwaliteit. Bij een aantal kinderen verloopt de toename trager, maar deze loopt gestaag door in latere leerjaren. ¹
Kinderfysiotherapeutische behandeling bij schrijven
Ondanks dat een Kinderfysiotherapeutische behandeling bij alle leeftijden effect kan hebben, is het vooral bij slechte schrijvers in groep 3 van belang om te volgen of deze kinderen spontaan beter gaan schrijven. Bij schrijfproblemen wordt beoordeeld of er alleen sprake is van een schrijfprobleem, of dat er tevens problemen zijn in de fijne motoriek. Hiervoor kunnen diverse motorische onderzoeken worden gebruikt. Aan de ouders wordt gevraagd schriftjes van school mee te nemen.
¹ Overvelde A, Van Bommel-Rutgers I, Bosga-Stork I, et al. Evidence Statement (ES) Kinderen met
motorische schrijfproblemen: www.kngfrichtlijnen.nl; December 2010.